fredag 14. september 2012

Christianssand Brygghus!




Et mikrobryggeri i Kristiansand? Nei, det kan ikke stemme. Men, jo det stemmer! På mandag åpnet Christianssand Brygghus dørene for mat- og ølglade sørlendinger.

Dette er første gang jeg har spurt samboeren om å bli med på noe og jeg ikke har trengt å spørre to ganger. Mistenker at det har noe med mikrobryggeriet å gjøre.

Det første som møter oss når vi kommer inn døra er lukten av grill og skummende øl, dette lover godt! Deretter kommer ikke mindre enn 3 veldig hyggelige servitører som ønsket oss velkommen.

Restauranten er koselig med en amerikansk pub følelse og gjennom glassdører kan du se mikrobryggeriet. Veldig kult! Desverre var jeg for opptatt av å spise til at jeg fikk noen gode bilder av selve restauranten. Men jeg lover at dere kommer til å like den!
Jeg hadde allerede lest menyen flere ganger på nett før jeg kom og hadde bestemt meg for å spise hamburgeren før jeg kom inn døra. Det er nemlig lite som slår en øl og en hamburger. Desverre tapte jeg i stein-saks-papir og måtte drikke cola for å kjøre bilen hjem...

Samboeren brukte lang tid på å lese gjennom ølmenyen, for det var mye å velge mellom. Jeg trodde at Christianssand Brygghus kom til å ha kun én egenbrygget øl, men der tok jeg feil. De har jo fem forskjellige. Alt fra de helt lyse til de mørke med masse skum. Etter mye frem og tilbake kom samboeren frem til at han måtte smake på en belgisk WIT. Og allerede etter den første supen var han over seg av begeistring. "Så mye smak!" Jeg måtte nøye meg med å lukte på den og nikke samtykkende.
Brygghuset selger ikke bare øl fra eget mikrobryggeri, men har også et stort utvalg av importerte godsaker. Dette kunne blitt en helaften, men desverre var det bare torsdag og jeg drakk cola.

Men over til maten, for Christianssand Brygghus er både grill og bryggeri. Maten var veldig god! Spennende retter som passer (naturlig nok) kjempe godt med øl til. I tillegg til tradisjonelle retter med en vri kan du blandt annet bestille oksehalesuppe med rotfrukter og varmrøkt elg.
Etter å ha inntatt en veldig god hamburger og det som samboeren omdøpte til "verdens aller beste pommes frites" satt vi og lurte på om vi orket dessert. Den hjemmelagde sjokoladekaken var uhyre fristende, men vi valgte å være sunne (haha) så det ble ingen dessert denne gangen.
   
Før vi gikk fikk jeg lov å ta bilde av de hyggelige servitørene og hilse på bryggmesteren Tellef. Det var veldig gøy å treffe han som har brygget ølet som du akkurat har drukket! På Christianssand Brygghus kan de masse om ølet sitt og de deler gjerne det de kan med deg.

Så er du interessert i en god middag eller en deilig øl enten det er en tirsdag, fredag eller søndag så er dette stedet å gå!
Jeg skal dit igjen. I kveld.

Her finner du nettsiden til Christianssand Brygghus!